Vår historia

Vart tog alla vägen?

Frågan ställde sig de gamla handbollskompisarna Stefan Fridén, Aron Revesz, Mikael Nyth och Niklas Rydberg. Svaret ledde till att en ny handbollsklubb bildades – Sävedalens HK.

– Vi hade ju träffats varenda dag i så många år och spelat handboll och så tog det bara slut när seniorhandbollen tog vid, säger Stefan Fridén som är spelande ordförande och den verklige eldsjälen i klubben. Stefan började ringa runt och responsen var överväldigande. Primärt var det killar med anknytning till Sävehof som tillfrågades och stommen var de som tillhört 79- och 80-laget. Många var nu småbarnsföräldrar och hade lagt på sig några kilo men så gott som alla var positiva till satsningen.

– Vi själva var ju eld och lågor men vi visste ju inte vad de andra skulle säga. Det var till och med så att vi i början inte kunde ta med alla som var intresserade. Det visade sig att killarna hade saknat den där adrenalinkicken man får när man spelar handboll. Merparten av spelarna är barndomskamrater som spelat mycket handboll och fotboll ihop. Nu har det även tillkommit några gamla kompisar som spelat i andra klubbar än Sävehof.

Laget bildades, började träna och spelade också en turnering, Kortedala Cup.

– Det gick riktigt bra. Vissa divison 4-lag spelade vi skjortan av och då förstod vi att det skulle fungera, skrattar Fridén. Henrik Martinsson är den som är mest meriterad i laget efter alla sina säsonger och mål i Sävehof. Men det finns också många andra spelare som varit med i A-truppen, till exempel Niklas Rydberg, Mikael Nyth, Aron Revesz, Andreas Rådberg och Fredrik Bengtsson. Fredrik Bengtsson har till och med varit proffs i andraligan i Tyskland. Många av de andra har spelat högt upp i Heim och Baltichov så det finns mycket, om än något åldersstigen, handbollskompetens i truppen.

– Vi spelar mest för att det är roligt men när det väl är match då är det bara seger som räknas, säger Stefan Fridén. Det finns massvis med vinnarskallar i laget…

Leif Lundvall, Partille Tidning 2011