Ett nytt grepp: SHK-VF 29-23 (12-10)

Ville undersöka hur stora klyftorna är i dagens Storgöteborg och satte mig således på spårvagn 9 från Saltholmen västravästrast, mot Angered och där byttes buss ett par gångar passerade Estrella och landade i östra utsidan av Göteborg; Ugglum. I jämförelse med Kultan ett skjul som slagits upp i all hast för att fylla önskan, lusten, desperationen för aktivitet i åldrarna 8-55.

Matchen började trevande med ett flertal missade skott i alla 3 axlar (x, y, z), men innan dessa hade coach missat en spelare. En dirigent, med mer än ett verktyg i sin verktygslåda och Kämpen Peter blev inringd och kom och segrade som de gamla romarna. Har hört från en av källorna, att missar kan resultera i backar och detta borde givetvis ske med Coach G!

Peter Sahlgren hade fyllt på krutet men visst kunde man skönja lite bräckt vatten i durken, men skam den som ger sig. Här samsas stora som små, starka som svaga, hårfagra som hårlösa om en yta på dryga 20*40m. Lagen följde varandra mer eller mindre i hand och i paus roffade hemmalaget åt sig ett par måls överläge och kunde gå och pusta ut i ledning, dussinet mot 10. Med gemensamma vattenflaskor laddade de bägge lagen batterierna för 30min av kvalitativt bollhystande. Pausen ger en stund att titta ut ur arenans fönster och mötas av verkligheten, en verklighet som distanseras av ett 5*2m stort treglasfönster, med känslan; det är här vi är 2016.

Andra halvlek börjar som första slutade med övertalspel för hemmalaget och från denna stund seglar hemmalaget ifrån, om än i insjö. Sakta men säkert ökar avståndet i matchen och hemmalaget vrider upp tempot, något högre kvalité i passningar och lite mer fröjdigt samt frejdigt. På näthinnan finner publiken Gundes räddningar under en period, Arps kvicka kontring mm. Med det sagt spelade bägge målvakterna stabilt liksom hela SHK över 60minuter. Litet kul inslag var utvisning på bortalagets målvakt vilket resulterade i att andremålisen/vänsterspringaren tog plats mellan stolparna och noterades för en fingerlös hands räddningar. Två nya poäng till SHK att lägga i reseryggsäcken på resan med spårvagn 9.

Läckert publikstöd som vanligt med en ytterst intressant åldersdistribution.

Målskyttar: Hagge 6 (2), Salle 6, Janne 4, Robban R 3, Arp 3, Robbo 3, Slangen 2, Sprint 1, Wiken 1.

Keeper´s contribution: Tobbe 7, Gunde 8.

Kumulativ backlista: Skägget 1, Spring 1, Utter 1, Salle 1, Gojne 1.