Onsalakorven en klassiker från… … Borås! eller kanske Kungsbacka?

I samlad trupp åkte SHK mot Onsala och bortamatch på Lucia. Laget kom inte hela vägen fram utan stannade i Aranäshallen för möte med ett motståndarlag väletablerat i seriesystemet. Tack vare elitlicens och dyrligt hade arenan målats om och gav ett ljust och härligt intryck, men med en känsla av 90-talets PowerRangers-epilepsifeeling.

Matchen började såsom ofta förr med man-manspel av hemmalaget och de roffade åt sig en ledning i pluralis. Matchen var fysisk och i bortakassen spelade en Gunde mycket läckert, han åt upp det sk storskyttet från hemmalaget och räddade 6- och 7-metersskott matchen igenom. Tobbe vaktade också kassen på ett förtjänstfullt sätt i andra halvtimmman.

Onsala hela tiden avståndet och hade en ledning med mellan 1 och 4 mål. Lagen gick till pausvila med en ledning på 13-11. Dock såg bortalaget fräschare ut fysiskt och det luktade godispåse. Andra halvlek fortsatte på samma sätt som första och det fysiska spelet resulterade i en handfull utvisningar för hemmalaget matchen igenom. Man spelade av dessa utvisningar på ett bra sätt med ett lååångt anfall och gött snack.

När klockan närmade sig 60 spelade minuter, domarens hand var höjd i luften och de gröna hade en man utvisad var det som luften stod stilla, hela arenan föll in i ultrarapid och alla spelandes hjärta ljöd i samklang, då, då hände det: Mannen tog beslutet, fick känslan att en isare brett i zon två kan bära frukt och avlossade. Likt en perfekt macka på lungt vatten stutsade bollen och närmade sig hemmalagets mål och i ett förlosande vrål tecknade domarduon för mål!

SHK hade tagit ledningen för första gången i matchen och lyckades spela av de sista sekunderna i försvar, med ett avslutande frikast som gick i muren. Två nya gröna pinnar och en insats där godistaktiken brukades på absolut högsta nivå (23-24). I nästa runda väntar samma motstånd men med omvänd hemmafördel.

Sluligen några plusvarianter för Bernes avgörande, läckra målvaktinsatser, Berts medicinska kunskaper, stabilt straffskytte och en gedigen laginsats där alla utespelare blev antecknade för mål.

Målskyttar: James 5 (3), Gojne 4, Steff 3, Berne 3, Gillis 3, Spring 2, Lubianen 2, Mike 1, Brunfeld 1