Åter till urborgen

SHK – Ale 2 28-17

Årets sista hemmamatch, men den skulle inte bli av i Ugglum. Andra evenemang pockade här på halltid och uppmärksamhet. Det var därför dags att åter besöka Lexby skola och idrottshall, SHK’s tidigare hemmahall, där laget är obesegrade i tävlingssammanhang. På motståndarsidan stod Ale 2, placerade tredje sist från botten, men med många hedersamma förluster i bagaget. Ett lag som absolut inte fick underskattas.

Det blev ett kärt återseende i Lexby, även om just seende är det sista man har som åskådare i den här oerhört genomtänkta publikarenan. SHK tog tidigt ledningen med 2-0 efter väldigt konsekvent spel både framåt och bakåt och det såg ut att bli en bekväm resa mot julsemestern. Men Ale visade prov på varför det blivit jämnt skägg i så många av deras tidigare matcher och hängde på efter bästa förmåga. De hade bland annat ett par tunga skyttar, men Tobbe Trollkarl läste ganska snart in dessa och kunde mota bort det mesta.

SHK höll undan under första halvlek och gick till pausvila med fyra bollars ledning. En halvlek där kvalité och noggrannhet direkt gav utdelning genom vackra handbollsmål och där “geniala” genomskärarpass och snygga underhandsskott från 10 meter lika direkt straffades med ett mål i baken. Receptet för halvlek nummer två var således att spela ett mer “rent” spel, att inte alltid söka den avgörande passningen eller att försöka göra årets mål i varje bollkontakt.

Det blev, som så många gånger tidigare, inte riktigt som man tänkt sig. De geniala passningarna fick utrymme även i andra halvlek och Ale fick ett tiotal målchanser som egentligen inte fanns. Men ingen anledning att sätta lussekatten i vrångstrupen! Tack vare en större trupp, fortsatt bra målvaktsspel av Gunde som löste av Tobbe och klass i de spel där handbollskolans mantran fick råda så höll SHK undan och kunde till slut vinna med 28-17.

Nu blir det ett kortare uppehåll fram till mitten på januari. Väl mött på andra sidan nyår!