Media: matematiska professorn är tillbaka i välkalkylerad form(el)

Två världar möttes, en i toppen och en i botten. Ett lag som vinner mot lag som det andra förlorar mot med nästan 20mål, ett lag som flyger uppåt och ett som kämpar febrilt att hålla sig över ytan. Som sagt två lag med olika förutsättningar och mål, men inte möjligheter, speciellt när hemmalaget har spetsat sitt blint flaxande med ytterligare en flint. En omvänd Rashford, en ickeung gubbe med massa att tillföra.

Matchen började med tekniska bekymmer i en hall som både gud och Partillebo glömde, men alla lysrör över spelytan fungerade tillskillnad från när SHK tidigare under säsongen mötte Wasaiterna. Grönt mot vinrött, gammalt mot ungt, otränat mot tränat och vi var igång. SHK spelar ett bra försvarsspel men får inte till det sista och Wassarna gör mål och rycker åt sig en ledning. Sedan vänder det eller snarare hemmalaget vänder, biter ifrån och går om, maler, krigar, kämpar. Matchen böljar där bortalaget gör snabba mål genom högre tempo, hemmalaget genom ren fysik, tyngd, eminens. 12-11 i paus och ett hemmalag med vind i seglen men en ledning som allt för ofta bytts ut förlust över 60minuter. Andra halvlek blir den första lik och ledningen byts med matematisk precision ett osannolikt skeende, utan tidtagning och visuell ställning spelar lagen efter domarens pipa eller snarare 60min gap på allt och alla.

När klockan tickar upp mot 60minuter tilldöms hemmalaget en straff som bollas mellan två 81:or, två ingenjörer, två olika frisyrer, den ena vinner den och den andra sätter den. Vad man än säger är det en gyllene generation en glänsande årgång (tänk klyschan med vinet). Trots ytterst lite tid kvar hinns ett rött kort utdelas, och ett jättekantläge räddas av hemmalagets målvakt, född 81! Segern är grön och väldigt skön med ett resultat som skrivs 23-22.

Noterat och onoterat:

värvningsansvarig satsar på ålder och rutin, hemmalagets yngsta målskytt är född 1982.

mannen som tillskrivits professor-titel i alla Sveriges tidningar och det närmsta han kommer detta är en professorfrisyr var enorm, en jätte av ren kvalité.

många underbara comebacks! Välkomna!

har James kommit än?

Målskyttar: Janne 8, James 6 (1), Gojne 3, Brunstahl 3 (1), Hagman 2, Berne 1.